Česky | English

Deskoherní světy versus knižní předlohy

Autor: Vojtěch Bílek
Číslo: roč. 4, č. 1/2018
Rubrika: Inspirujeme se
Přiložené soubory:
Pdf článku
Klíčová slova:

Když se podíváme na e-shopy distributorů deskových her a spočítáme, kolik existuje kousků vytvořených podle knižní předlohy, nenapočítáme jich ani dvě desítky. Z toho mála tak mezi deskoherními adaptacemi najdeme hlavně kultovní klasiky, jako je například Pán prstenů, Kmotr, Harry Potter, Malý princ, Robinson Crusoe nebo Zaklínač. Právě u Zaklínače si ale nemůžeme být ani dobře jistí, že desková hra vznikla na základě knihy, protože Sapkowského geniální ságu proslavila nejvíce až počítačová hra. Po detailním prozkoumání trhu tak můžeme vyvodit závěr, že kdyby nebylo jiných adaptací: filmů, počítačových her, komiksů apod., pravděpodobně by nikdy nevzniklo dostatečně vhodné podhoubí pro vznik tematických deskových her

Úvod

Je vidět, že deskovky se nesou na vlně popularity některých děl nehledě na to, jestli první byla kniha nebo film. Stejně tak popularity využívá například oděvní průmysl a takový výrobní přístup může budit stereotypní a unifikovaný dojem. Když se ale na jednotlivé adaptace podíváme zblízka, zamyslíme se nad herními mechanismy a porovnáme je mezi sebou, zjistíme, že i přes malé množství kusů najdeme velké herní rozdíly. Tyto rozdíly jsem se pokusil pro naše potřeby rozdělit podle typu zpracování literární předlohy.

Typologie her

Roubované

Jedná se o deskové hry, které se snaží přiživit na popularitě nějakého díla. Výrobce vezme svou hru, zaplatí si licenci a s ponechaným herním mechanismem vydá deskovou hru s designem využitého díla. Setkáme se tak například s kvartety a černými Petry s grafikou Šmoulů nebo Medvídka Pú, s postřehovou hrou Dobble: Hledá se Dory nebo Star Wars Carcassone či Harry Potter Cluedo.

Lokační

Tyto deskovky se už nenesou jen na vlně popularity, ale snaží se nabídnout svůj vlastní herní systém zasazený do světa literární předlohy. Stále si však nezahrajete za své oblíbené knižní hrdiny a zasahujete do hry pouze z venku svým postřehem nebo logikou. Exemplárním příkladem může být hra Malý princ – Udělej mi planetu!, ve které se snažíte jako první sestavit obrázek planety pro Malého prince a podle umístěných kartiček zhodnotit svůj zisk. Ve hře tak rozvíjíte logiku a strategii, ale nenasajete příběh, kvůli kterému hra vznikla. Podobně tomu je i u her Harry Potter Famfrpál a Turnaj tří čarodějnických škol, kde rozvíjíte paměť, postřeh a logiku, plníte úkoly po vzoru literární předlohy, ale prožitek je minimální. Když se na hru podíváte s odstupem času, máte pocit, jako kdyby tvůrci s vydáním hry zbytečně pospíchali.  

Pravidla hry

Projekční

A potom tu máme hry, ve kterých si můžete zahrát za vaše oblíbené hrdiny, ztotožnit se s nimi a prožít část jejich dobrodružství. Takové hry jsou mnohem více narativní, mívají komplikovanější herní mechanismy a jejich herní čas obvykle přesahuje více než jednu hodinu. I přes složitější pravidla se však domnívám, že tyto hry jsou nejúspěšnější. Jako příklad můžeme zmínit většinu her od Fantasy Flight Games, kteří vydali už zmíněného Zaklínače, Pána Prstenů Duel, ale také Hry o Trůny.  

Pravidla hry

TOP hry

Kdybych měl vypíchnout ty nejpovedenější deskové hry, jež vznikly podle literární předlohy, tak bych je seřadil následovně:

Zeměplocha Ankh-Morpork

V tomto případě tvůrci hry dostáli kvality hodné Terryho Pratchetta. Jedná se o dobře hratelný systém, ve kterém bojujete o vliv ve čtvrtích proslulého města Ankh-Morpork. Podobně jako ve hře Bang! má každý svoji skrytou roli a vlastní herní cíl. Díky těmto rolím si můžete zahrát za vaše oblíbené postavy, tedy pokud mezi ně patří například Elánius nebo Vetinari. Hra má velmi vydařený design a snad na každé kartě narazíte na nějakou postavu ze Zeměplochy (Mrakoplaš, Růžena Dlaňová, Smrť). Deskové hře navíc nechybí neotřelý humor, který vytvářejí vlastnosti těchto karet. Dle mého názoru se jedná o nejpovedenější hru, jež věrně vyobrazuje svůj primární zdroj.

Pravidla hry

Kmotr

Další velmi vydařená hra, v níž jako mafiáni rovněž soupeříte o vliv ve čtvrtích, tentokrát ale v New Yorku. Ve hře každý hráč ovládá jednu mafiánskou rodinu včetně Corleonů a snaží se vyprat co největší množství ilegálně vydělaných peněz. V této hře Puzova kniha slouží opravdu hlavně jako námět, ačkoliv je tu snaha držet se příběhu, a to v podobě tematicky nazvaných karet úkolů. Jako hráč příběh tolik nenavnímáte, ale herní zážitek je výborný, protože mafiánská Amerika ve dvacátých, třicátých letech na vás doslova dýchne.

  • Kmotr (zatrolene-hry.cz)

Pán prstenů Duel

Velmi dobrý příběh vypráví také hra pro dva hráče z Tolkienova světa. Vaším cílem je odehrát připravený scénář, ve kterém vám kříží cestu spousta monster. Hra má složitější pravidla, nicméně ve hře ovládáte celou družinu, ve které nechybí Aragorn, Legolas, Glóin, ale také Arwen. Všechno, co se v příběhu děje, je doprovázené příběhovým textem, což posouvá hráčův zážitek zase o kus blíž milované trilogii.

Závěr

Abych celý rozbor deskových her shrnul, je potřeba připomenout, že jsou velké rozdíly ve zpracování jednotlivých her. Důležitá je dobrá grafika, které napomáhá filmové zpracování, a největší úspěch mají důmyslně vytvořené hry se složitějšími mechanismy, v nichž si zahrajete za své oblíbené knižní protagonisty. U deskoherní adaptace nikdo neočekává přesné dodržení příběhu, ale hlavní je nasát atmosféru a zahrát si na vaše oblíbené hrdiny. Ve chvíli, kdy tento prvek chybí, přichází většinou zklamání. Všem nadšeným hráčům deskových her přeji skvělé herní zážitky.

Autor fotografií: Vojtěch Bílek, Knihovna Jiřího Mahena v Brně


Citace

BÍLEK, Vojtěch. Deskoherní světy versus knižní předlohy. Impulsy: Inspirace, náměty a trendy dětského čtenářství [online]. roč. 4, č. 1/2018 [cit. 2018-03-07].

Dostupný z WWW: impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/deskohrani.
ISSN 2336-727X.


vytisknout stránku Vytisknout stránku