Česky | English

Dětská knihkupectví jako brána ke knižním skvostům

Autor: Marcela Zachovalová
Číslo: roč. 7, č. 2/2021
Rubrika: K tématu
Přiložené soubory:
Pdf článku
Klíčová slova:

V posledních deseti letech v České republice vychází stále více kvalitní literatury pro děti. Laťku táhnou neúnavně vzhůru malí nezávislí nakladatelé, kteří knihy do světa vypravují tak pečlivě, jako by to byly jejich milované děti. Příběhy, jež mají co říci i po letech, provází neotřelé ilustrace, pečlivá grafická úprava a výtečné knihařské zpracování. Mnohé z těchto knih získávají po právu mezinárodní uznání a bodují v českých profesních soutěžích a žebříčcích.

Jak ale dostat takovou dětskou knihu tam, kam patří ze všeho nejvíc – do rukou malého čtenáře? Tato otázka stála v roce 2017 u zrodu našeho knihkupectví Dlouhá punčocha v Brně. Ve velkých prodejnách knih byly poklady knižní produkce pro děti zastoupené spíše zřídka nebo jste je jen se štěstím zahlédli vykukovat za tehdejšími bestsellery. Pokud jste chtěli něco jiného než Krtka, Disneyho nebo kompilát tradičních pohádek, museli jste se pídit sami. Lov na ty nej "chuťovky" a novinky některé z nás naplňuje i dnes, ale upřímně – mít doma malé dítě/školáka/puberťáka je samo o sobě dost náročné, většina rodičů zcela pochopitelně nechce trávit večery brouzdáním po webech jednotlivých nakladatelství nebo pročítáním knižních blogů.


© Foto Daňkovi

Rozhodli jsme se pro ně tuto službu udělat, vybrat ty nejlepší knihy a soustředit je na jedno místo. Plnit funkci pomyslného mostu spojujícího knihy, jež stojí za přečtení, a lidi, kteří je hledají. Reakce byly vesměs pozitivní až nadšené: "Takové knížky jsem ještě nikdy neviděl/a," byla jedna z nejčastějších. Naše knihkupectví tak plnilo i osvětovou funkci – někteří lidé u nás mohli poprvé naplno pocítit kouzlo a sílu, jakou krásné dětské knihy mají. Osvěta se někdy týkala i hodnoty takové knihy, jejíž představa je často zdeformovaná slevovými akcemi a marketingovými strategiemi velkých řetězců.

V neposlední řadě se ukázala důležitost dialogu. Tuto výsadu sdílí malá výběrová knihkupectví společně s knihovnami. Čas na rozhovor se zákazníkem/návštěvníkem. Pomoci mu ujasnit si, co hledá nebo pro koho, a nabídnout mu přesně něco takového. Anebo něco úplně jiného – právě tak se rozšiřují obzory, tříbí myšlenky, formují názory, má možnost promluvit náhoda nebo synchronicita, život…

Ač nás spousta lidí před otevřením knihkupectví zaměřeného na výběrovou dětskou literaturu varovala, ukázalo se, že lidského přístupu a dobrého výběru si nemálo zákazníků cení víc než lákavých slev, a náš koncept povzbudil a inspiroval další.

V létě 2019 otevřelo rodinné knihkupectví Zlatá velryba v Olomouci, jen o rok později se v Mikulově zabydlela Malá medvědice a v Praze 2veverky. A síť dětských knihkupectví dál pomalu houstne. Nedávno otevřelo knihkupectví Bullerbyn v Tišnově a jen tři dny po něm Mikroknihkupectví Na poličce v Moravském Krumlově.


© Foto Daňkovi

Nezávislá knihkupectví (a to nejen dětská) by měla být k nalezení na mapě velkých i menších měst, nejsou to totiž jen obyčejné prodejny, ale místa, kde vzkvétá kultura i mezilidské vztahy. Pro jejich přežití je však nutné, aby měla dostatek zákazníků, tedy lidí, kteří dobrým knihám přikládají důležitost a rozvoji čtenářství u (nejen) svých dětí věnují čas, péči a prostředky. Uvědomělých rodičů a prarodičů, osvícených pedagogů a knihovníků.

Právě na ty se už druhým rokem zaměřuje tým Mravenčí chůvy věnující se podpoře a osvětě v oblasti dětského čtenářství a dobrým knihám tak cestu k dětem dále usnadňuje. Prostřednictvím online magazínu plného recenzí, tipů a rozhovorů pomáhá rodičům, učitelům a knihovníkům zorientovat se v záplavě více než dvou tisícovek nových titulů ročně, vybrat to pravé domů, do hodin nebo dětského oddělení, nebát se složitých témat a nelámat nad dětmi hůl, pokud je čtení zatím příliš neuchvátilo.

Letos o prázdninách vzaly Mravenčí chůvy pod svá křídla také projekt Pročtené léto – českou verzi původně slovenského Prečítaného leta, úspěšné kampaně bojující proti prázdninovému čtenářskému útlumu u dětí. Zájemci, kteří se zapojí, se každý týden mohou těšit na tematické knižní tipy, nápady na navazující aktivity nebo se vzájemně inspirovat a diskutovat v příslušných skupinách na sociálních sítích.

Pro inspiraci se ale vyplatí vyrazit i dál než do nejbližšího knihkupectví nebo na internet. Stovky „knihomilů“ se letos už po desáté setkají na festivalu malých nakladatelů Tabook v Táboře, který tentokrát proběhne trochu nezvykle hned první zářijový víkend. Z množství výjimečných knih, výstav, divadelních představení, koncertů či seminářů jde vždy hlava kolem, ale závrať je to příjemná. Letos knihami ožil také Třinec, kde se po celý červen konala scénická a autorská čtení, debaty, workshopy a další literární akce v rámci čtenářského festivalu ČteFesT.

Z podobných výprav se člověk vracívá s taškou plnou nových knižních úlovků, nabitý dojmy a nápady, nadšený setkáním s tolika skvělými knihami a stejně naladěnými lidmi. Ten náboj, emoce, které ke knihám cítíme, v sobě hýčkejme a udržujme. Nakonec totiž nic nesvědčí dobrým knihám více, než když o nich se zápalem mluvíme s ostatními.


© Foto Daňkovi

 

ZACHOVALOVÁ, Marcela. Dětská knihkupectví jako brána ke knižním skvostům. Impulsy: Inspirace, náměty a trendy dětského čtenářství [online]. 2021, roč. 7, č. 2 [cit. 2021-09-13].

Dostupný z WWW: impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/detska-knihkupectvi-jako-brana-ke-kniznim-skvostum.
ISSN 2336-727X.


vytisknout stránku Vytisknout stránku