1. Interiéry knihoven pro děti – obal a první strana prodává
To vědí všichni obchodníci, nakladatelé i autoři. Neplatí to ale jen o knihách, ale o jakémkoliv zboží, tedy i o knihovnách. Jistě, nemusí se líbit pojem zboží ve spojení s knihovnou. Ale o co jiného než o zaujetí naších klientů, zejména pak dětí a mladých lidí, se snažíme?
V této prvé kapitole se tedy budu věnovat tomu, čím se každá knihovna chlubí, čím láká, čím chce být originální a zároveň funkční. Jak správně designovat prostor knihovny pro děti? Odpověď nikdy nebude vyčerpávající, ani finální, protože prostor knihovny pro děti se vyvíjí spolu s měnícími se potřebami samotných uživatelů. Společným fenoménem současnosti je, že se pozornost při designování knihoven odklání od výlučného soustředění se na vytváření prostoru pro knihovní fondy a zaměřuje se především na samotného uživatele digitální věku.
Pojďme tedy krátce nahlédnout na zajímavé realizace.
- USA – Cuyahoga County Public Library .
Knihovna nemá ústřední knihovnu, ale má 27 poboček, z nichž jsem navštívila 5 nejnovějších vybudovaných v letech 2014–2015. Společným rysem byly velké přízemní bezbariérové prostory dělené na jednotlivé sekce pouze interiérovým řešením. Všichni jsou zváni kamkoliv – dospělí i děti si užívají společně.
Samostatné prostory jsou vyhrazeny pro kolektivní a individuální studovny, nahrávací studio či makerspace. Pro zajímavost – ani v nahrávacím studiu se spoustou techniky nebyla žádná přísná dohlížející osoba. Prostě jasně daná písemná pravidla, která všichni ctí. V případě potřeby je samozřejmě k dispozici odborná asistence. Přesto jsou některá pravidla, jež striktně platí. Mezi taková například patří, že na PC pro děti dospělí nesmí. Digitální hry i klasické knihy jsou v těsném sousedství a děti se s chutí věnovaly všemu. V další z poboček mne mimořádně zaujala pestrost a hravost vybavení a řešení prostoru pro nejmenší návštěvníky. Uprostřed kruhového prostoru vymezeného panely s nejrůznějšími mechanickými edukativními prvky byla „ zahrada“ pro batolata, kam je dospělí mohli bez obav odložit a věnovat se starším dětem.
A ještě jeden příklad interiéru, který zdařile skloubil knihy s interiérem i digitálním světem. Celý interiér byl inspirován knihou Journey a její příběh byl vetknut do jednotlivých prvků mobiliáře, opět se spoustou mechanických prvků, provázejících po cestě knihovnou.
- Austrálie – Sydney, Woolahra Library at Double Bay (otevřena 2016)
Touto knihovnou jsem byla unesená od prvého okamžiku. Vstupní hala s vertikální zelení všude kolem stírala hranice mezi knihovnou a rušným nákupním centrem, v němž byla knihovna situována. Schodiště, ochozy, okenní parapety – to vše bylo zároveň přizpůsobeno neformálnímu sezení, promítání, studiu.
A mezi zelení mrňous se svou maminkou vhazoval kamsi knihy – i samoobslužný návratový box a jeho vhoz byl výškově přizpůsoben dětem.
Pobytový prostor byl maximálně přizpůsoben tomu, aby zde společné chvíle mohli trávit dospělí spolu s dětmi. A na výběr opět tradiční knihy v sousedství počítačů a tabletů, interaktivní herní koberec či skluzavka vedoucí z druhého patra. I když to pravděpodobně z prostorových důvodů nebude nejčastější vybavení našich knihoven, je dobré říci, že tubus skluzavky byl z bezpečnostních důvodů otevřen jen ve vybraných časech a s dozorem. Za pozornost stojí i velmi praktické vybavení v prostoru, jenž byl určen tvůrčím dílnám. V uzavíratelných skříních se nacházela výškově přizpůsobená umyvadla a pestré, dobře omyvatelné materiály sedacího nábytku.
- Polsko – Wroclaw, městská knihovna, pobočka na hlavním nádraží (otevřena 2017)
Moderní knihovna s nádechem nostalgie byla celá koncipována jako domov. Nejen pro lidi, kteří jsou ještě na cestě a na nádraží musí strávit chvíle při čekání, knihovna jakoby zvala – pojďte si sem pohovět v obývacím pokoji či kuchyni, budete se tu cítit skvěle.
Ikonou knihovny se staly obrovské hodiny ve vstupní hale i nádherné designové modrozelené sofa.
Trochu jsem však pátrala, jak je to tu s dětmi. Prostor kolem sofa byl určen právě jim. Těžko říct, zda se na tomto kousku nábytku skutečně odvážily povalovat.
Další zajímavou a inspirativní věc jsem však objevila v kuchyni. Prostor vybavený skutečně „kuchyňským nábytkem“ (avšak bez funkčních spotřebičů) nabízel něco ze starší literární kuchyně. Často naříkáme, že o starší, trochu zašlé knihy děti nejeví zájem. Ale pokud se jim nabídne výběr atraktivním způsobem, stanou se z takových knih pro děti pozoruhodné kousky.
Kuchyně sloužila také jako prostor pro workshopy, a proto je možná škoda, že nebyla jako skutečná kuchyně funkční. Vaření je skvělým tmelícím momentem mezi dospělými i dětmi či mezi různými národnostmi a jejich zvyky. S takovými úspěšnými gastronomickými setkáváními jsem se potkala v jedné barcelonské knihovně.
- Publikace IFLA
Jednotlivé odborné sekce IFLA stojí za vznikem odborných publikací, z nichž řada byla přeložena díky SKIP ČR také do češtiny, jiné jsou k dispozici v angličtině na stánkách IFLA.
Na závěr kapitoly věnující se postřehům z interiérových řešení vybraných knihoven pro děti bych ráda upozornila na publikaci Designing Library Space for Childeren
(IFLA Publications; Nr 154), naposledy aktualizovaná v roce 2012.
Přináší mj. pohled na to, jak děti užívají nová média, což má zásadní vliv na designování prostor knihoven pro děti. Uvedena je řada příkladů inovativních projektů pro děti z celého světa. (pozn. tato publikace není bohužel volně ke stažení, je možné zakoupit i jednotlivé kapitoly).
2. Služby knihoven pro děti
Lákavý, atraktivní a funkční prostor knihoven pro děti je výchozím předpokladem pro to, abychom děti zaujali. Avšak bez smysluplného obsahu by mohlo zůstat jen u jakési prázdné kulisy. Hlavním a rozhodujícím momentem jsou vlastní služby. Pokud procházím své poznatky z navštívených knihoven, společným fenoménem je, že se knihovny věnují dětem a jejich rodičům od nejútlejšího věku. Odráží se to nejen v koncipování samotných interiérů, jež umožňují příjemné a pohodlné společné trávení času v knihovně, ale také v programové nabídce.
- Austrálie – Sydney, Woolahra Library at Double Bay
Tuto knihovnu zmiňuji pro jejich komplexní přístup ke všem věkovým kategoriím.
V této knihovně se systémově věnovali programům pro děti, teenagery a programům pro rodiče s dětmi. Služby byly provázány s promyšlenou adresnou nabídkou jak prostřednictvím webu https://www.woollahra.nsw.gov.au/library a sociálních sítí, tak formou tištěných materiálů. Programovou kostru tvořily:
- Rhyme Time for babies and toddlers (0–3 years),
- Kids Club (6–10 years),
- Mini Makers Club (for school aged children),
- School Holiday Activities.
Osobně jsem zažila dopolední čas, kdy do knihovny přicházeli rodiče s dětmi na program pro nejmenší – Rhyme Time. Vše bylo zdarma, přesto vydávali hodinu předem vstupenky, a to pro velký zájem rodičů. Ze stejných důvodů každé dítě mohlo navštívit pouze jeden pořad denně. Programy probíhaly během školního roku ve vybraných dnech v dopoledních i odpoledních hodinách. Jednalo se o interaktivní pořady, kdy se prostřednictvím rýmů, zpěvu a hudby zábavnou cestou rozvíjela základní radost z krásy jazyka a rozvíjely se základní sociální kontakty a dovednosti nemluvňat a batolat. Tento přístup, který nyní i u nás uchopujeme prostřednictvím projektu S knížkou do života, boří mýty o tom, že knihovna nemá této věkové skupině (když ještě neumí číst, co by v knihovně dělaly?) a jejich rodičům co nabídnout.
Zároveň všichni byli zvyklí dodržovat jasně formulovaná pravidla, mezi něž patřilo např.:
- Přijďte na program včas, abyste nebyli o nic ochuzeni a zároveň nerušili ostatní.
- Vypněte své mobily, mějte v patrnosti, že hluk v pozadí ruší děti i zaměstnance.
- Pokud dítě např. dlouhodobě pláče, prosím, s ohledem na ostatní opusťte program.
- Zaměstnanci knihovny nehlídají vaše děti během programu, je třeba, abyste si v zájmu bezpečnosti své děti hlídali po celou dobu sami.
- Kvůli hygieně a alergiím nekrmte děti během programu.
- Veďte své děti k tomu, aby po skončení programu vše uklidily.
Za zmínku a inspiraci stojí také služba pro děti ve věku 3–12 let Online tutoring pro on-line pomocve vyhrazených hodinách pro konkrétní předměty. Službu mohou využívat držitelé čtenářského průkazu přímo v knihovně nebo z domu.
Podobnou bezplatnou službu nabízely prostřednictvím tzv. Homework Centers a programu celoživotního učení také knihovny Cayahoga County Public Library, které ji provozovaly ve spolupráci s univerzitami a dalšími subjekty.
Rozsáhlým samostatným a neopominutelným tématem je samozřejmě role nových médií a jejich zapojení do služeb knihoven pro děti. Toto téma si však zaslouží samostatný příspěvek.
Skončila bych opět návratem na stránky IFLA a upozorněním na další užitečné publikace:
- Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers (Služby knihoven pro nemluvňata a batolata) https://www.ifla.org/publications/ifla-professional-reports-100
. Účelem je poskytnout knihovníkům prostřednictvím příkladů dobré praxe podporu a inspiraci pro rozvoj kvalitních služeb pro rodiče a jejich děti v dané věkové kategorii. Definovány jsou cílové skupiny a hlavní cíle.
- Podobnými publikacemi jsou Guidlines for Children‘s Library Services
https://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/guidelines-for-childrens-libraries-services-en.pdf
- Guidelines for Library Services For Young Adults
https://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/ya-guidelines2-en.pdf.
Prosinec 2018
Foto: Libuše Nivnická