Klíčové pojmy
Komunikace
Architekti ze všeho nejdříve apelovali na dobrou komunikaci mezi knihovníky, architekty a čtenáři, protože designově krásný regál nemusí vůbec plnit potřebnou funkci. Navíc ve chvíli, kdy se takový regál hradí z projektových peněz, je třeba pamatovat na to, že každý projekt má svou udržitelnost, takže s ním nemůžete například následující čtyři roky nic udělat a pak vám nezbývá nic jiného než litovat, že jste návrhům nevěnovali větší pozornost.
Inspirace
pokud má nějaké místo v knihovně patřit mladým a oslovit je, aby v něm chtěli trávit svůj volný čas, je dobré se inspirovat tam, kde to funguje. Tak například dobrým vzorem mohou být čajovny a kavárny, kam si mladí chodí popovídat, zahrát deskovky, pracovat na školních projektech apod. Ta místa nabízejí pohodlí a trochu soukromí, občas to jsou doslova zašívárny. Každé takové místo musí mít svůj styl nebo příběh, aby si ho mladí oblíbili, jinak to bude prostě jenom jedna z mnoha kaváren/knihoven. V knihovně je asi nejdůležitější, aby se takový prostor odlišoval od klasického prostoru s knihami. Ne že by tam knihy neměly být, ale je nutné, aby mladí už od pohledu poznali, že tenhle koutek je pro ně, že to není sklad na knihy, ale spíše klubovna.
Atmosféra
Právě dobrá atmosféra může takový dojem podpořit. A jak jí docílit? Například je možné (samozřejmě legálně) pouštět hudbu, která je ve fondu knihovny, vyzdobit místnost na téma komiks, sci-fi, fantasy aj. Prostory mohou být oproti ostatním místnostem tmavší, ale barvy ať jsou zachovány teplé. Velký vliv na příjemnou atmosféru má také důvěra – tzn. že v klubu nesedí knihovník-hlídač, který je připravený kdykoliv zasáhnout, když se knihám děje „bezpráví“.
Na závěr bych rád ještě zmínil u architektů oblíbený přístup place making, v němž je cílová skupina pozvaná, aby přiložila ruku k dílu a dotvořila pro ni určený prostor. Například tomu tak bylo v Tišnově, kde si pod vedením streetartového umělce občané vyzdobili podchod na nádraží. A když se podíváme do praxe v knihovně, nemusíme chodit daleko, protože v Brně v prostoru TEEN probíhal podobný workshop s umělcem
. Tentokrát si ale teenageři mohli libovolně posprejovat sololit a později umělec vytvořil obrys loga TEENu.
Shrnutí
Ať už se pro své prostory v knihovnách rozhodnete realizovat cokoliv z výše uvedeného, je třeba mít na paměti, že nejdůležitější na práci s teenagery je osvícené vedení, které je ochotné vyjít z konceptu klasické knihovny a nabídnout místo pro volný čas. Vedení, které dá dostatečný prostor a důvěru mladým pracovníkům, protože oni mají potenciál taková místa proměnit.
Autor fotografií: archiv Knihovny Jiřího Mahena v Brně